winkel Vincenzo

Bij Vincenzo Shoes & Barber in Helmond kun je terecht voor nieuwe schoenen én een nieuw kapsel. Het bijzondere concept is een succes, zegt eigenaar Sami Aktac. “Door het internet hóéven klanten niet meer naar de winkel te komen. Als ondernemer moet je ze een goede reden geven om dat wel te doen.”

Sami Aktac van Vincenzo Shoes & Barber is herenkapper én sneakerhead. Aktac, lachend: “Ik heb 146 paar sneakers. Toevallig heb ik ze laatst nog uitgezocht, dus ik weet het aantal precies.” Vroeger moest hij voor nieuwe schoenen naar steden als Antwerpen en Amsterdam, want in woonplaats Helmond kon hij nooit slagen. Zodoende besluit hij om er zelf een schoenenzaak te openen, Vincenzo Schoenen. De winkel is vernoemd naar zijn Italiaanse grootvader, de vader van zijn moeder. “Ik trok altijd veel met mijn opa op. Helaas heeft hij Vincenzo Shoes niet meer kunnen meemaken. Toch is hij er een beetje bij – zijn portret is verwerkt in ons logo. Die foto hangt ook in de winkel.”

Bij Vincenzo vind je sneakers in het hoogsegment, veelal van (Italiaanse) designmerken. Aktac houdt de ontwikkelingen in de sneakerwereld goed in de gaten en is continue op zoek naar nieuwe merken. “Inmiddels heeft Vincenzo een naam opgebouwd, maar de eerste jaren was het echt knokken om labels binnen te halen. Met een merk als het Italiaanse Golden Goose ben ik anderhalf jaar bezig geweest. Soms is dat lastig. Aan de andere kant: als het lukt, weet je dat je iets hebt wat niet veel winkels in Nederland verkopen. Daardoor komen we online ook veel beter naar boven.”

Vincenzo is niet zijn eerste zaak; Aktac heeft al een kapperssalon in Helmond, Mix-Hair, die hij met twee partners runt. De eerste jaren doet hij het naast elkaar. “Ik had er een dagtaak aan om alle ballen in de lucht te houden, zeker toen ik kinderen kreeg. Ik was continue heen en weer aan het pendelen. Na een jaar of vier vond ik het mooi geweest. Ik heb afscheid genomen van Mix-Hair en ben lekker in de sneakerstore gaan knippen. Een van de grootste voordelen was dat ik zo het overzicht weer terugkreeg.”

Snapten mensen wat je deed?

“In het begin begreep niemand het. ‘Hoe ga je het combineren? Wat doe je met mensen die schoenen willen passen, terwijl jij aan het knippen bent?’ En het is waar: als ik met een kappersklant bezig ben moeten de schoenenklanten soms even wachten. We hebben een bar waar ze kunnen zitten, we geven ze koffie of een biertje van onze sponsor Bavaria. Er hangt een heel relaxte sfeer. Al snel werd het zo druk dat ik het in mijn eentje niet meer aankon. Daarop heb ik mijn collega Bastiaan intern tot barbier opgeleid.”

Hoe pakt het nieuwe concept uit?

“De ‘shoes & barber’-combinatie genereert enorm veel traffic. En het versterkt elkaar. Klanten die komen voor een knipbeurt, nemen vaak een paar schoenen mee – laatst had ik zelfs iemand die met een nieuw kapsel én drie schoenendozen naar buiten stapte – en klanten die komen voor sneakers, komen erachter dat ze hier ook geknipt kunnen worden.”

“Toen we net waren begonnen, maakten we onder de naam ‘Vincenzo TV’ ook YouTube-tutorials. Die video’s werden soms honderdduizenden keren bekeken. Dat was niet eens de bedoeling, we schoten ze puur voor de lol. Maar het bleek een goede opstap: YouTube heeft ons veel nieuwe klanten opgeleverd. Sommigen komen speciaal uit Maastricht of Utrecht naar ons toe voor een knipbeurt, en ik heb zelfs Belgische klanten.”

Toen jij met het 'shoes & barber'-concept begon begrepen mensen het niet. Had je er zelf wel vanaf het begin vertrouwen in?

“Ja. Ik wist: het moeilijkste is om mensen de drempel over te krijgen. Als ze eenmaal binnen zijn, weet ik dat het goed komt en ze met een fijn gevoel naar buiten gaan. Wat ook hielp: 160 van mijn vaste klanten kwamen van Mix-Hair met me mee. Dat had ik niet verwacht, zó’n grote groep. Ze zeiden allemaal: ‘Het maakt me niet uit waar ik word geknipt, zolang ik maar door jou geholpen wordt’. Overigens ben ik op een heel nette manier met mijn voormalige partners uit elkaar gegaan, hoor. We waren het er alle drie wel over eens dat we verschilden van visie. Daar kwam bij dat ik gespecialiseerd ben in herenkapsels, terwijl zij vooral dames doen.”

Wat betekent het nieuwe concept voor de sneakercollectie?

“Tijdens de verbouwing hebben we opnieuw gekeken naar de presentatie van de schoenen. Dankzij een nieuwe sneakerwall kan ik nu veel meer modellen kwijt. Onze winkel is niet groot, maar dat heeft ook voordelen. We worden gedwongen om creatief én selectief te zijn. Met twaalf merken zitten we aan het maximum; voor ieder nieuw merk dat ik binnenhaal, moet er ook weer eentje uit. Dat houdt ons scherp.”

Hoe uniek is het, wat jij doet?

“Volgens mij zijn wij in Nederland de enigen die het op deze manier doen. Conceptstore Coef in Nijmegen heeft iets soortgelijks, maar dan voor mannen én vrouwen. Je ziet het ook steeds meer, winkels die er andere dingen bij gaan doen. Dat is tegenwoordig heel belangrijk. Consumenten kunnen online alles krijgen en laten thuisbezorgen, dus je moet ze echt een reden geven om naar je winkel te komen. Met Vincenzo pakken wij eigenlijk alles. Mensen die in de buurt wonen, komen bij ons langs voor een knipbeurt en een paar schoenen. Mensen die verder weg wonen, bestellen online via Winkelstraat.nl. Zo’n 30 tot 40% van onze schoenenomzet komt van de onlineverkoop.”

Vanwaar de keuze om met een online platform samen te werken?

“We hebben het te druk om zelf een webshop te runnen. We hebben het wel geprobeerd, maar het was niet bij te houden. Winkelstraat.nl bleek een goede oplossing en past vanwege de focus op het hoge segment ook goed bij ons concept. Dat platform neemt eigenlijk alle taken over, tegen een commissie over elk verkocht product. Het enige wat wij nog hoeven te doen, is de bestellingen verzenden.”

Vincenzo heeft bijna vijfduizend volgers op Instagram en bijna achtduizend op Facebook. Hoe belangrijk is social media voor jou?

“Als ik vandaag een sneaker op Instagram post, weet ik dat hij verkocht gaat worden. Mensen komen hier bijna allemaal binnen met hun telefoon in hun hand: ‘Deze schoen in maat 43, alsjeblieft.’ Soms post ik schoenen die ik op de beurs tegenkom, om te peilen hoe erop gereageerd wordt. Als er veel vraag naar is, koop ik ze in.”

“Instagram is ons belangrijkste sociale kanaal, dat geeft de meeste reuring. Mijn volgers zijn actieve volgers, wat ik heel belangrijk vindt. Het hoeft niets te betekenen als een account 20.000 volgers heeft, want die kunnen ook gekocht zijn. De betrokkenheid zegt veel meer.”

Foto's: Vincenzo Shoes & Barber

Bron: Schoenvisie

Softwear

Sinds 1988 dé specialist in het online automatiseren van in- tot verkoop voor wholesale, retail en webshops. Voorraadbeheersystemen worden geleverd aan de mode-, schoenen-, lingerie- en sportbranche.

 

Nieuws

Meer weten?

Kom langs
Herikerbergweg 292
1101 CT Amsterdam

Bel ons
+31 (0)20 229 29 29

Mail ons
info@softwear.nl
 

Volg ons

Meld u aan voor de Softwear-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom Softwear.